A beast of no burden

(2019-2020)

ceramics, photography, video

“I’ll be your image” exhibition in Wroclaw

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

img gallery

The key figure of A beast of no burden project was a water buffalo, a beast of burden, which used to dominate the rural landscapes of Thailand and many other SE Asian countries. It used to provide vital power but, as it happens in almost all corners of the world, as an animal helping people make the living and produce food, it would often become almost a family member. The presence of water buffaloes was not only a necessity but a part of tradition, culture, heritage. The work was inspired by changes in the rural landscape of Thailand following the agricultural mechanization, spread of technology and the replacement of traditional farming animals by machinery. With this change, also very close relations of farmers and their families with animals were lost.  However new technology has made lives of farmers easier in many ways, it has also deprived them of this unique bond with nature.

The idea this project was to produce a floor made of clay tiles with a unique pattern of water buffalo hooves imprints to symbolically bring back the presence of the animal back to peoples everyday life. Floor is a part of every house requiring everyday and direct contact. While walking on it barefoot (which is more typical in eg. Thailand than it is in Poland) a physical contact with the animal traces will be naturally encouraged.

The size of the floor is designed to be approximately 2x2m – an area which could possibly fit a sleeping buffalo.

A beast of no burden to projekt oparty o kategorię straty.  W tym wypadku utraty tradycyjnej więzi z naturą. Tytułowy „beast of no burden” to bawół wodny (wół domowy), zwierzę pociągowe, które kiedyś dominowało w krajobrazach wiejskich Tajlandii i innych krajów Azji Południowo-Wschodniej. Jako zwierzę zapewniające byt, często traktowane było niemal jak członek rodziny. Na typowe dla tych zwierząt wieczorne kąpiele wodne lub błotne po całym dniu pracy zabierały je najczęściej małe dzieci. Obecność bawołów wodnych była nie tylko koniecznością, ale i częścią tradycji i kultury. Obok słoni to najważniejsze zwierzę w Tajlandii. Ostatnie kilka dekad przyniosło dynamiczną mechanizację rolnictwa, a ta z kolei wymazała bawoły z krajobrazu wiejskiego. Zmiana ta, jakkolwiek w wielu aspektach korzystna dla rolników, pozbawiła ich również tej wyjątkowej więzi z naturą.

Osią projektu jest wykonana ręcznie na północy Tajlandii podłoga składająca się z ceramicznych kafli ozdobionych odciskami kopyt bawoła wodnego. W regionie, gdzie wyroby z okolicznej gliny stanowią ważny element wystroju wnętrz, projekt „A beast of no burden” próbuje symbolicznie przywrócić obecność tego zwierzęcia w codziennym życiu Tajów i nawiązać do utraconej więzi  z naturą.

Rozmiar oryginalnej podłogi  to ok 2x2m – wielkość, na której mogłoby się zmieścić śpiący bawół.

Na wystawie „Będę Twoim obrazem” we Wrocławiu podczas Festiwalu Fotografii TIFF prezentowane były fotograficzne reprodukcje kafli, wideo oraz gipsowe odlewy kopyt.

back to work

A beast of no burden

(2019-2020)

ceramics, photography, video

Pl

The key figure of A beast of no burden project was a water buffalo, a beast of burden, which used to dominate the rural landscapes of Thailand and many other SE Asian countries. It used to provide vital power but, as it happens in almost all corners of the world, as an animal helping people make the living and produce food, it would often become almost a family member. The presence of water buffaloes was not only a necessity but a part of tradition, culture, heritage. The work was inspired by changes in the rural landscape of Thailand following the agricultural mechanization, spread of technology and the replacement of traditional farming animals by machinery. With this change, also very close relations of farmers and their families with animals were lost.  However new technology has made lives of farmers easier in many ways, it has also deprived them of this unique bond with nature.